Rev. biol. mar. oceanogr. 49(2): 373-377

Nota Científica

Depredación del lobo marino común Otaria flavescens sobre el pingüino de penacho amarillo Eudyptes c. chrysocome en isla Gonzalo, Diego Ramírez, sur de Chile

Jaime A. Cursach1,2,3, Cristián G. Suazo4 y Jaime R. Rau1,2,5

1Programa de Doctorado en Ciencias mención Conservación y Manejo de Recursos Naturales, Universidad de Los Lagos, casilla 557, Puerto Montt, Chile
2Laboratorio de Ecología, Departamento de Ciencias Biológicas y Biodiversidad, Universidad de Los Lagos, casilla 933, Osorno, Chile
3Laboratorio de Investigación Socioambiental, Programa ATLAS, Departamento de Ciencias Sociales, Universidad de Los Lagos, casilla 933, Osorno, Chile
4Albatross Task Force - Chile, BirdLife International
5Programa IBAM, Universidad de Los Lagos, casilla 933, Osorno, Chile

During the summer season 2010-2011 was studied the predation of Otaria flavescens on Eudyptes chrysocome chrysocome in Gonzalo Island (56°31’S; 68°42’W), Diego Ramírez archipelago, southern Chile. In total, 75 attacks of sea lion on penguins were recorded, from which 34 (45.3%) corresponded to successful attacks and kill of penguins. Among recorded behaviors during attacks, we highlight: i) persecutions during penguin’s swimming, ii) persecutions at land and iii) surprise attacks under water. We identified a bird assemblage associated to predation events, dominated by Macronectes giganteus.

Key words:  Attacks, behavior, sub-Antarctic Islands