Euceramus transversilineatus (Decapoda: Porcellanidae) living in the mantle lobe of the snail Melongena patula (Gastropoda: Melongenidae) in the south eastern Gulf of California: Inference of a biological association

Andrés Martín Góngora-Gómez1, Manuel II García-Ulloa2, Diego García-Ulloa1, Manuel García-Ulloa1*, José Salgado-Barragán3, Juan Francisco Arzola-González4 and Juan Antonio Hernández-Sepúlveda5

1Departamento de Acuacultura, Centro Interdisciplinario de Investigación para el Desarrollo Integral Regional, Instituto Politécnico Nacional, Unidad Sinaloa, Guasave 81101, Sinaloa, México
2Instituto de Ecología, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México 04510, México
3Laboratorio de Invertebrados Bentónicos, Instituto de Ciencias del Mar y Limnología, Universidad Nacional Autónoma de México, Unidad Mazatlán, Mazatlán 82040, Sinaloa, México
4Facultad de Ciencias del Mar, Universidad Autónoma de Sinaloa, Mazatlán 82000, Sinaloa, México
5Departamento de Medio Ambiente, Centro Interdisciplinario de Investigación para el Desarrollo Integral Regional, Instituto Politécnico Nacional, Unidad Sinaloa, Guasave 81101, Sinaloa, México

There are abundant reports of symbiosis wherein crustaceans live inside or on mollusks; however, there are few published records of gastropods hosting decapods. This study examines the biological association between fifteen snails (124.86 ± 19.01) from the species Pacific crown conch Melongena patula and the porcelain crab Euceramus transversilineatus. Morphometric relationships of both invertebrates, as well as some sexual characteristics of the crab were conducted. These invertebrates were sampled in the Navachiste Lagoon, in the south eastern Gulf of California, Sinaloa, Mexico. It was found 86.6% of the snails housed at least a female or a male porcelain crab (17.82 ± 3.27 mm total body length) or a pair of them (heterosexual and same sex) with a sexual proportion of 2M:1F. There were no correlations between any of the crab and snail based on their analyzed morphometric relationships. For the crab males, the measurements of both chelae presented relationships with total body length, carapace length, and abdomen width however, no significant differences were observed between the mean width and chelae length of males, females or between sexes. Of the six females collected, four were gravid. Preliminary observations indicated that the porcelain crab E. transversilineatus is a commensal endosymbiont that coexist in short-term association with M. patula. Their population distribution suggests that E. transversilineatus are polygamous with a promiscuous mating pattern.

Key words: Symbiosis, porcelain crab, Pacific Crown conch, morphometry, Sinaloa, Mexico